.

Pracownie Orange

dodano: 
26.04.2012

Rodzaj:

case'y firm

Firma:

Orange Polska

Tytuł projektu
Pracownie Orange

Podmiot realizujący projekt
Orange Polska

Opis projektu
Pracownie Orange to ogólnopolska akcja społeczna skierowana do lokalnych społeczności
w miejscowościach liczących poniżej 20 tys. mieszkańców. Projekt obejmuje stworzenie centrum internetowego w ważnym dla mieszkańców punkcie na mapie miasta oraz ożywienie przestrzeni publicznej wokół niego. Orange stworzy w 50 miejscowościach, wybranych na podstawie zgłoszeń, nowoczesne pracownie internetowe, które posłużą jako centrum informacyjno-kulturalne oraz miejsce spotkań i integracji mieszkańców. Co ważne,
o ostatecznym przeznaczeniu Pracowni zadecydują sami mieszkańcy zgodnie z miejscowymi potrzebami. Program został objęty patronatem Magdaleny Gaj, prezes UKE. Więcej szczegółów można znaleźć na www.pracownieorange.pl.

Cel projektu
Celem akcji jest stworzenie społecznościom lokalnym wyjątkowego miejsca, w którym mieszkańcy będą mogli realizować swoje pasje, uczyć się i organizować życie publiczne. Zauważyliśmy, że w każdej małej miejscowości są osoby aktywnie działające na rzecz społeczności – lokalni animatorzy, którzy czują się odpowiedzialni za miejsce, w którym żyją. Potrzebują jednak wsparcia z zewnątrz i inspiracji. Pracownie Orange są odpowiedzią na te potrzeby.

Realizacja
Spośród ponad 750 wniosków nadesłanych do konkursu, w kwietniu 2012 r., wybraliśmy 50 zwycięskich miejscowości. Najważniejszym kryterium wyboru był plan wykorzystania Pracowni. Wnioskodawcy musieli przekonać nas, że mają długofalowy pomysł na funkcjonowanie tego miejsca i będzie ono służyć osobom w różnym wieku. Premiowane były elementy angażujące mieszkańców do dzielenia się wiedzą, m.in. nauka obsługi komputera, gdzie młodzi uczą seniorów czy np. nauka osób starszych korzystania z portali społecznościowych.

W każdej z Pracowni Orange znajdą się 3 stanowiska z bezpłatnym dostępem do Internetu. Orange zadba również o wsparcie techniczne i zabezpieczenia antywirusowe. Pracownie będą mogły pełnić funkcje centrum rozrywki lub edukacji. W każdej z nich znajdzie się konsola do gier oraz telewizor LCD, który może służyć również jako medium do wyświetlania prezentacji lub materiałów szkoleniowych. Wszystkie miejsca w których powstały i aktualnie powstają Pracownie Orange są remontowane i wyposażane w sprzęt komputerowy, multimedialny oraz meble. Większość z nich będzie przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. Dodatkowo na komputerach zostaną zainstalowane udogodnienia dla osób niedowidzących. Wszystkie Pracownie Orange zostaną oddanych do użytku do końca czerwca 2012 r. Aktualnie działa już 5 pierwszych w Radzyniu Podlaskim (w Miejskiej Bibliotece Publicznej), w Czarnem (Stowarzyszenie SZANSA), w Tuszymie (w Samorządowym Domu Kultury), w Olsztynku (Stowarzyszenie na Rzecz Osób Niepełnosprawnych i Ich Rodzin) oraz w Gaworzycach (w Gminnej Bibliotece Publicznej).

Komunikacja
Akcja była komunikowana przede wszystkim w mediach regionalnych i lokalnych, ale również ogólnopolskich Do dziennikarzy wysyłane były informacje prasowe o możliwości wzięcia udziału w konkursie na Pracownię Orange. Jednocześnie bezpośrednio kontaktowaliśmy się z redakcjami informując o akcji i proponując przekazanie dodatkowych materiałów informacyjnych. O projekcie napisała m.in. Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Puls Biznesu i Wprost. Temat podjęły największe portale, m.in. Wirtualna Polska i Onet. Pisały o niej media branżowe, np. Wirtualne Media, wiadomościpr.pl, epr.pl, Newsline, Marketing-News, GSMonline.pl, Telix, Mobility, Mobile-internet. Przede wszystkim jednak, bardzo istotne z punktu widzenia grupy docelowej projektu były bardzo liczne publikacje w mediach lokalnych. Pojawiły się one tak w mediach regionalnych, np. grupa Polskapresse, jak i lokalnej prasie, radiostacjach i portalach. O Pracowniach Orange informował również Portal Samorządowy, co było o tyle istotne, że regulamin akcji przewidywał udział w grupie zgłaszającej akces do konkursu uczestnictwo podmiotu posiadającego osobowość prawną, np. gminy, samorządowej instytucji kultury bądź innej jednostki samorządu terytorialnego, fundacji, stowarzyszenia czy organizacji pozarządowej. W związku z tym wymogiem regulaminowym specjalnym mailingiem o projekcie informowaliśmy 2,5 tys. samorządowych bibliotek publicznych, a do 2,2 tysięcy gmin wysłane zostały materiały informacyjne na temat projektu. Łącznie do tej pory na temat Pracowni Orange w mediach ukazało się 367 publikacji.

Jednocześnie projekt był nagłaśniany w Internecie, powstała strona www.pracownieorange.pl oraz w mediach społecznościowych. Uczestnicy konkursu i wszyscy nim zainteresowani na stronie WWW mogli znaleźć bieżące informacje o postępach akcji, specjalnie dla nich uruchomiona została też infolinia oraz kontakt mailowy. W komunikacji projektu silnie wykorzystane zostały też własne kanały komunikacji, takie jak portal Orange.pl, profil Orange Polska na Facebooku oraz platforma blogowa Orange Polska.

Tło
Pracownie Orange to nie jedyna inicjatywa za pośrednictwem, której Orange wspiera szeroko rozumianą edukację internetową - zwłaszcza w małych miejscowościach. Od 2004 r. na preferencyjnych warunkach Orange Polska (poprzednio Grupa TP) dostarcza Internet do ponad 10 tys. szkół (program Edukacja z Internetem). Uruchomienie programu pozwoliło zlikwidować barierę ekonomiczną w dostępie szkół do Internetu - zaczęły go wykorzystywać bez ograniczeń w pracowniach komputerowych, do nauki przedmiotów oraz po lekcjach.
Od sierpnia 2009 r. Orange Polska prowadzi również w program, którego celem jest przekształcenie bibliotek gminnych w nowoczesne, wielofunkcyjne centra informacyjne, kulturalne i edukacyjne. Dzięki temu już ponad 3,5 tys. bibliotek gminnych i ich filii otrzymało od nas darmowy, szerokopasmowy dostęp do Internetu.

Konrad Ciesiołkiewicz, dyrektor PR i Sponsoringu Orange Polska

Krótki filmu z realizacji pierwszych Pracowni Orange

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin