.

 

2020 w PRoto.pl. Najczęściej czytane opinie

dodano: 
07.01.2021
komentarzy: 
0

Ocena zarządzania kryzysowego marki odzieżowej Veclaim stworzonej przez Jessikę Mercedes, plusy i minusy humorystycznej komunikacji Policji w mediach społecznościowych czy komentarze na temat komunikacji ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego i państwa w obliczu pandemii – te tematy wzbudziły największe zainteresowanie w kategorii Opinie.

1. Jessica Mercedes nie poradziła sobie z komunikacją w kryzysie

Jessica Mercedes Kirschner, popularna influencerka, mierzy się z kryzysem wizerunkowym. Klienci jej marki odzieżowej Veclaim czują się oszukani – okazało się bowiem, że zapewnienia o produkcji wszystkich ubrań w Polsce są nieprawdziwe.

Jak opisywaliśmy, w piątek 22 maja 2020 roku w social mediach zaczęły pojawiać się zdjęcia produktów Veclaim, które pod metkami firmy należącej do influencerki nosiły ślady usunięcia innych metek. Niektóre z nich miały całe metki – firmy Friut Of The Loom, taniego producenta szyjącego na masową skalę za granicą. Klienci marki, którzy zakupili produkty z przekonaniem, że w całości powstały one w Polsce, poczuli się oszukani i swoje rozczarowanie zaczęli wyrażać w social mediach. Ich komentarze zostały jednak szybko usunięte, a możliwość komentowania wyłączona. Na reakcję marki i samej Jessiki trzeba było czekać.

2. „Śmieszkowanie” z użytkownikami i ocieplanie wizerunku – czyli Polska Policja w social mediach

Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z tego, że w 2020 roku obecność w mediach społecznościowych to wręcz podstawa komunikacji zewnętrznej. Wiedzą o tym także instytucje i organy państwowe, których sytuacja jest utrudniona już na starcie. Formalny ton ich wypowiedzi i stałe zachowywanie powagi często nie łączą się z treściami obecnymi na Facebooku czy Instagramie. Sposobu na połączenie tych dwóch światów postanowiła poszukać Polska Policja.

W grudniu 2019 roku w policyjnych social mediach pojawiła się grafika przedstawiająca trzy bombki z wizerunkami poszukiwanych przestępców. Zdjęcie opatrzone było podpisem: „Nikt nie powinien spędzać świąt samotnie i w ukryciu”. Akcja w humorystyczny sposób miała zachęcić internautów do ewentualnej pomocy w zatrzymaniu mężczyzn poszukiwanych listami gończymi. Zabawny post spodobał się użytkownikom, którzy postanowili udostępnić go na Facebooku ponad tysiąc razy i z uznaniem komentować poczucie humoru policjantów.

Nowe sposoby komunikacji policji na pewno wzbudzają zainteresowanie internautów i wyróżniają się na tle poważnych komunikatów. Pojawia się jednak pytanie, czy tego typu żartobliwe wpisy nie umniejszają powagi poruszanych tematów.

3. Jak w czasie epidemii zmieniała się komunikacja Łukasza Szumowskiego

Od marca 2020 roku Polska zmaga się z epidemią koronawirusa. W dobie kryzysu wszystkie oczy skierowane są na rząd, który wprowadzając ograniczenia i przekazując informacje stara się uporać z kryzysysem gospodarczym i zdrowotnym. Szczególną uwagę zwraca się w tym czasie na ministra zdrowia, który chcąc nie chcąc wysunął się na pierwszy plan w polskiej polityce.

Z nową rzeczywistością musiał więc zmierzyć się przede wszystkim Łukasz Szumowski. Minister, choć początkowo oceniany przez ekspertów jako „profesjonalny i merytoryczny”, nie uniknął wpadek komunikacyjnych, takich jak afera z maseczkami zamówionymi przez rząd z Chin, które nie spełniały norm, czy odpowiedzi na niedawne informacje medialne dotyczące jego rodziny.

Jak zmieniła się komunikacja Łukasza Szumowskiego od wybuchu epidemii? Jakie błędy komunikacyjne popełnił minister i jak wpłynęło to na jego wiarygodność?

4. Minister zdrowia „profesjonalny i merytoryczny”, są jednak niedociągnięcia. Eksperci o komunikacji państwa w czasie pandemii

Początek 2020 roku stoi pod znakiem pandemii koronawirusa. Cały świat musi poradzić sobie ze stale rosnącą liczbą zachorowań i zgonów oraz zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusa. O odpowiednią higienę i zachowanie środków ostrożności mogą dbać obywatele, jednak za wprowadzanie działań prewencyjnych i nową organizację w każdym kraju w czasie kryzysu odpowiadają państwowe władze.

W Polsce z nową rzeczywistością muszą mierzyć się przede wszystkim rząd Mateusza Morawieckiego – w tym znajdujący się ostatnio na pierwszym planie minister zdrowia Łukasz Szumowski – oraz ośrodki ochrony zdrowia takie jak szpitale i Główny Inspektorat Sanitarny (GIS). Polityka informacyjna organów państwowych dotycząca COVID-19 opiera się na częstej organizacji konferencji prasowych, udzielaniu wywiadów w mediach oraz systematycznym przekazywaniu nowych faktów w mediach społecznościowych. Jednak czy to wystarczy, aby dotrzeć do obywateli z przekazem i zwalczyć dezinformację w czasie pandemii?

5. Autentyczność i rozwój formatu Stories. Media społecznościowe w 2020 roku

Podsumowując rok 2019, eksperci zwrócili uwagę przede wszystkim na ukrycie polubień pod postami na Instagramie oraz rozwój formatu stories w wielu portalach społecznościowych. W rozpoczynającym się 2020 roku format relacji dalej będzie się rozwijał, bo konsumenci oczekują od marek komunikacji tu i teraz. Eksperci przewidują także rozwój LinkedIna w obszarze B2B oraz wzmocnienie e-commerce w mediach społecznościowych. Przede wszystkim jednak kluczowe będzie dokładne określenie grupy docelowej i dopasowanie do niej komunikacji: tworzenie autentycznych, oryginalnych treści.

6. Więcej wideo, TikTok coraz ważniejszy, czyli jaki będzie influencer marketing w 2020 roku

TikTok, TikTok, TikTok – powtarzają niezależnie od siebie eksperci, których PRoto.pl poprosiło o prognozę dla branży influencer marketingu na 2020 rok. Choć nie sposób napisać, że czas najpopularniejszych platform społecznościowych się kończy, to komentujący niemal jednogłośnie zwracają uwagę, że to właśnie Facebook czy Instagram podążają za trendami wyznaczanymi przez wciąż świeżą aplikację rodem z Chin, a nie odwrotnie. Niezależnie od medium, eksperci prognozują jednak, że wciąż najważniejsza będzie autentyczność, a znaczenie zyskiwać będzie wykorzystanie danych i analiz poszczególnych kampanii.

„Klienci, po początkowym zachłyśnięciu się influencer marketingiem, zaczynają pytać o dokładniejsze liczby i informacje (kto ogląda, kto lajkuje, do kogo tak naprawdę trafiamy). Stąd mogę pokusić się o stwierdzenie, że coraz ważniejsze będzie dostarczanie klientom większej liczby danych, zarówno o kampanii, jak i o grupach odbiorców. Zauważalny jest też głód nowych twarzy” – przyznaje jeden z komentujących.

7. Wzrośnie znaczenie PR-owców jako strategicznych doradców biznesowych, wyzwaniem będą problemy ekologiczne. Co czeka public relations w 2020 roku

Wzrost znaczenia ekspertów ds. PR jako strategicznych doradców biznesowych, rozwój obszaru public affairs, komunikacja oparta na społecznej odpowiedzialności i ekologii czy rozwój nowych kanałów takich jak podcasty – tak ekspertki widzą przyszłość public relations w 2020 roku.

8. Czy milczenie jest złotem w trakcie bojkotu?

W ostatnich dniach w mediach poruszane są tematy protestów społeczności LGBT oraz zatrzymanie aktywistki Margot, które miało miejsce 8 sierpnia 2020 roku. Dzień po aresztowaniu odbył się koncert Męskie Granie, organizowany przez Grupę Żywiec. Artyści występujący podczas wydarzenia wyrazili swoje poparcie dla społeczności LGBT, m.in. przez wniesienie tęczowych flag na scenę.

Zachowanie muzyków nie spodobało się niektórym internautom do tego stopnia, że stworzyli hashtag #BojkotŻywca. We wpisach z tym znacznikiem dzielą się m.in. informacjami o markach, jakie należą do Grupy Żywiec i namawiają do zaprzestania kupowania produktów. Jak wynika z danych Instytutu Monitorowania Mediów, od 9 do 13 sierpnia 2020 roku na Twitterze pojawiło się 768 tweetów z hasthagiem #BojkotŻywca o łącznym dotarciu ponad 133 tys.

Czytaj więcej: Po Męskim Graniu w sieci pojawiają się apele o bojkot Grupy Żywiec. Firma odmawia komentarza

PRoto.pl skontaktowało się z Grupą Żywiec z prośbą o odniesienie się do sytuacji. W odpowiedzi otrzymaliśmy jednak informację, że firma nie będzie komentowała sprawy. Czy był to słuszny ruch?

9. Przerywać wywiad? To już lepiej nie przychodzić wcale

Poseł Wiosny Maciej Gdula zrezygnował z udziału w programie „7×24” Polskiego Radia 24 i Telewizji Republika. Wyszedł ze studia po tym, jak prowadząca Katarzyna Gójska dopytywała go, co oznacza jedno z użytych przez niego sformułowań. „Rozumiem, że przerywają mi pisowscy politycy. Jednak gdy dołącza się do nich prowadząca to przekroczone zostają cywilizowane zasady” – tłumaczył potem członek Wiosny na Twitterze.

Gdula nie był ani pierwszym, ani zapewne ostatnim parlamentarzystą, który przerwał wywiad na żywo z dziennikarzem. Takie reakcje zdarzają się też celebrytom czy biznesmenom. Jeff Fairburn, CEO firmy budowlanej Persimmon, zakończył na przykład rozmowę z BBC po pytaniu o to, czy żałuje kontrowersji, jakie wywołało jego wypłacenie sobie 75 milionów funtów bonusu. Wcześniej tę nagrodę krytykowali inwestorzy i politycy.

Przerywający wywiady różnie argumentują swoje działania. Mówią na przykład o wcześniejszych uzgodnieniach z dziennikarzem czy złamaniu jakichś niepisanych zasad. PR-owcy, których PRoto.pl poprosiło o opinię, przyznają, że nie doradzają swoim klientom lub pracodawcom wyjścia ze studia, bo istnieją techniki radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, i stawiają na dobre przygotowanie. Przyznają jednak, że praktyka weryfikuje czasami teorię.

10. Sztuczna inteligencja, chatboty i automatyzacja procesów rekrutacyjnych – czyli employerbrandingowe przewidywania na 2020 rok

Jak rok 2020 będzie wyglądał w obszarze employer brandingu? Pytane przez PRoto.pl ekspertki wskazują przede wszystkim na digitalizację i automatyzację procesów rekrutacyjnych. Powszechnie wykorzystywane mają być m.in. chatboty, webinary i aplikacje mobilne.

Specjalistki zwróciły także uwagę na zwiększoną rolę obecnych pracowników organizacji – ich wizerunki mają być wykorzystywane do prowadzenia promocji marki. Ważne będzie również prowadzenie komunikacji wewnętrznej, która będzie kierowana do nowych grup społecznych takich jak osoby starsze czy niepełnosprawne.

Cykl:

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin