9 na 10 ankietowanych PR-owców wykorzystuje sztuczną inteligencję w codziennej pracy – wynika z najnowszego badania agencji Lighthouse przeprowadzonego wśród specjalistów ds. komunikacji. Mimo że PR-owcy widzą ogromny potencjał AI w obszarach dotąd mało zautomatyzowanych – w tym w zarządzaniu kryzysowym – to jednak m.in. obawy o niedokładność wyników oraz bezpieczeństwo danych powstrzymują ich przed pełnym wykorzystaniem możliwości tej technologii.
Lighthouse zaprosił ekspertów i praktyków z branży do podzielenia się swoimi doświadczeniami i opiniami na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w ich codziennej pracy. Wyniki przeprowadzonej ankiety ujawniają, że obecnie AI stanowi już standardowe narzędzie pracy w PR – korzysta z niego 86,4 proc. ankietowanych. Najczęściej PR-owcy wybierają ChatGPT, choć popularne są również modele Claude i Gemini, a w obszarze grafiki – Midjourney i DALL·E.
AI to jedynie „użyteczny gadżet”?
Choć PR-owcy dostrzegają potencjał sztucznej inteligencji, mają wątpliwości co do zakresu jej realnego wsparcia. Większość ankietowanych uważa, że technologia mogłaby przejąć maksymalnie 25 proc. ich pracy. W praktyce najczęściej wykorzystują AI w zadaniach operacyjnych, takich jak tworzenie treści (85,3 proc.), research i analiza danych (67,6 proc.), tworzenie grafik (35,3 proc.), planowanie komunikacji (23, 5 proc.), raportowanie czy monitorowanie mediów. Najrzadziej z narzędzi AI specjaliści korzystają przy zarządzaniu kryzysowym oraz korekcie językowej treści – w obu przypadkach odsetek ten stanowi jedynie 2,9 proc.
Źródło: Lighthouse
Dwie najczęściej wymieniane przez respondentów korzyści płynące z wykorzystywaniaAI w codziennej pracy to: szybsze wykonywanie zadań (88 proc.) oraz redukcja powtarzalnych obowiązków, co z kolei sprzyja lepszej organizacji pracy oraz umożliwia większe zaangażowanie w działania kreatywne i planowanie strategiczne.
Źródło: Lighthouse
Co stanowi główną barierę w rozwoju AI w polskim PR-ze?
Jak ujawnia badanie Lighthouse, pomimo rosnącej popularności AI w branży PR, specjaliści wskazują na wyzwania, które ograniczają szersze wykorzystanie tej technologii. Ankietowani zostali poproszeni o wskazanie funkcji AI, z których nie korzystają obecnie, ale chcieliby zacząć korzystać w przyszłości. PR-owcy najczęściej wymieniali m.in.: raportowanie, zaawansowaną analitykę, tworzenie grafik i materiałów wideo, posługiwanie się agentami i awatarami oraz planowanie komunikacji.
Wśród najczęściej wskazywanych barier powstrzymujących ekspertów przed wykorzystaniem AI w tych działaniach pojawiły się: niedokładność wyników (71,9 proc.), obawy o bezpieczeństwo danych (65,6 proc.), a także ograniczenia wynikające z wewnętrznej polityki firm (34,4 proc.) czy brak odpowiednich szkoleń (24 proc.).
Źródło: Lighthouse
AI w zarządzaniu kryzysowym?
Jak zwraca uwagę agencja Lighthouse, szczególnym przykładem obszaru o niewykorzystanym potencjale sztucznej inteligencji jest zarządzanie kryzysowe. Jedynie 2,9 proc. ankietowanych PR-owców korzysta z AI w tym kontekście, choć jednocześnie nawet 78,8 proc. deklaruje gotowość do sięgnięcia po takie wsparcie, jeśli dostępne narzędzia zapewnią odpowiedni poziom jakości i bezpieczeństwa.
Źródło: Lighthouse
Respondentów zapytano również o to, w jakim obszarze komunikacji kryzysowej najbardziej potrzebowaliby wsparcia AI. Zebrane odpowiedzi wskazują na trzy główne obszary, w których PR-owcy widzą potencjał wdrożenia sztucznej inteligencji w kryzysie: monitoring i analiza mediów, analiza sytuacji i ryzyka oraz wsparcie w tworzeniu treści.
Źródło: Lighthouse
Jak wykorzystać strategiczny potencjał AI w PR?
Jak wynika z raportu, specjaliści z branży podkreślają przede wszystkim potrzebę edukacji w obszarze sztucznej inteligencji. Większość z nich wyraziła zainteresowanie szkoleniami dotyczącymi AI – szczególnie z możliwości wykorzystania tej technologii w komunikacji kryzysowej (52,9 proc.), ale również z obsługi narzędzi AI w ogóle (35,3 proc.). Niemal co trzeci respondent wskazał też na potrzebę określenia jasnych standardów i wytycznych dotyczących stosowania AI w komunikacji.
Czytaj więcej: Sztuczna inteligencja w czasach zmiany. Dlaczego AI to „game changer”?
Rzemiosło w erze AI: od czeladnika do cyfrowej kuźni. Jak AI może wspierać nasz rozwój
GenAI w branży komunikacji – szanse, ryzyka i praktyczne rozwiązania
„Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki projektujemy, realizujemy i mierzymy efekty działań komunikacyjnych. Mimo obaw lub wątpliwości większość z nas – PR-owców –korzysta z narzędzi AI. Potwierdzają to wyniki ankiety przeprowadzonej przez Lighthouse. Pytanie nie brzmi więc »czy«, ale »jak« efektywnie wykorzystać sztuczną inteligencję w działaniach komunikacyjnych. Kluczem wydaje się być edukacja, zarówno w obszarze możliwości, jak i ograniczeń AI oraz inwestycja w bezpieczne, sprawdzone narzędzia. Widać, że jesteśmy dopiero na początku drogi, ale przed sztuczną inteligencją po prostu nie ma odwrotu – można albo teraz zainteresować się tą technologią i zostać liderem, albo przespać moment wczesnej adopcji i zostać w tyle za konkurencją” – komentuje wyniki badań Jarosław Bańda, wiceprezes Lighthouse.
Czytaj też: Jak zażegnać kryzys i odbudować zaufanie inwestorów? Z Jarosławem Bańdą o sprawie LPP
(kn)
O badaniu
Raport został opracowany na podstawie wyników ankiety online. Została ona przeprowadzona przez agencję Lighthouse wśród 37 specjalistów PR w okresie grudzień 2024 – luty 2025