W styczniu 2025 roku TikTok opublikował coroczny raport „What’s Next” dotyczący trendów w komunikacji marketingowej. Jak przewiduje serwis, wśród strategii marek dominować będą autentyczność, współprace z twórcami, chęć dotarcia do niszowych społeczności i inkluzywność.
TikTok zaznacza, że 2025 rok będzie upływał pod znakiem Brand Chem, czyli nowej ery relacji pomiędzy markami a społecznościami platformy. Firmy odejdą od narzucania konsumentom swoich przekonań dotyczących tego, czego potrzebują. Teraz będą musiały skupić się na współpracy z twórcami i społecznościami tak, aby wspólnie tworzyć trendy i podejmować takie działania, które pomogą w wykreowaniu najważniejszych kulturowych momentów w kolejnych miesiącach 2025 roku.
Raport zwraca uwagę na najbardziej wpływowe i trwałe trendy w marketingu na TikToku, które określono jako Trend Signals. Przewidywania platformy mają odzwierciedlać zmieniające się wzorce treści oraz pokazywać nowe zachowania czy zainteresowania konsumentów. Trendy mają także pomóc markom w kreowaniu strategii treści dopasowanych do przyszłych oczekiwań odbiorców. TikTok wyróżnił trzy kluczowe grupy Trend Signals, w tym Brand Fusion, Identity Osmosis oraz Creative Catalysts.
Brand Fusion
Według TikToka w 2025 roku marki odkryją na nowo, jak ważne jest autentyczne zaangażowanie społeczności. Platformy społecznościowe stały się bowiem miejscem, w którym użytkownicy szukają sprawdzonych, rzetelnych opinii na temat produktów. Najlepszym sposobem dotarcia do odbiorców jest współpraca z twórcami – a tych z każdym rokiem jest coraz więcej. Marki powinny budować zaufanie i poczucie wspólnoty, które jest możliwe m.in. dzięki wywiadom ulicznym, pokazaniu momentów zza kulis czy dzieleniu się spostrzeżeniami. Tego typu interaktywne podejście pozwala zmienić jednokierunkową komunikację w strategię, w której odbiorcy czują się zarówno wysłuchani, jak i docenieni. Społeczności i twórcy oczekują także od marek, aby działały jak konsekwentni partnerzy, inwestując we wspólny rozwój.
Przykładem takiego podejścia może być marka Supercell, która wprowadziła grę „Squad Busters”. Dzięki współpracy z twórcami osiągnęła ona globalny sukces, a kampania dotarła do 261 mln użytkowników na całym świecie.
Identity Osmosis
Nowe społeczności TikToka tworzą pozornie niszowe punkty widzenia, w których użytkownicy odkrywają, śmieją się i nawiązują więzi, budując bardziej inkluzywną i empatyczną globalną wspólnotę. W mediach społecznościowych można zaobserwować społeczność kobiet, które zamiast zazdrości między sobą, praktykują wspieranie się i wzajemną radość z sukcesów. Użytkownicy coraz częściej dzielą się w mediach społecznościowych swoimi trudnościami i wyzwaniami, z którymi muszą się mierzyć, co jest ważnym sygnałem dla marek. 50 proc. osób korzystających z mediów społecznościowych i wideo poszukuje bowiem treści, które odzwierciedlają ich życie. Marki powinny więc dostosować się do nowych wartości konsumentów, zmieniając swoje dotychczasowe podejście i komunikację.
Jako przykład może posłużyć kampania „#HistóriasdeOrgulhoOi”. Firma Oi współpracowała z twórcami LGBTQIAP+, co pozwoliło jej osiągnąć dziewięciokrotnie wyższe wskaźniki oglądalności.
Creative Catalysts
Sztuczna inteligencja otwiera nowe możliwości przed markami. Technologia ta pomaga zarówno użytkownikom, jak i firmom w tworzeniu angażujących treści – jest wykorzystywana m.in. do projektowania stylizacji czy pisania scenariuszy filmów. Narzędzia, takie jak Symphony Assistant, mogą natomiast umożliwić markom kreowanie wyróżniających się kampanii. Jak przekazuje TikTok, marketerzy powinni eksperymentować z różnymi komunikatami i formatami bez obawy o zmęczenie odbiorców. Ważne z punktu widzenia marek może być również wykorzystywanie feedbacku w czasie rzeczywistym z komentarzy do różnego rodzaju zmian, co pomoże napędzić współpracę między nimi a konsumentami.
Pełny raport jest dostępny na stronie. (ao)
O raporcie:
Trendy zostały zdefiniowane na podstawie ich wpływu i długości trwania, a za pomocą metodologii Speeds of Culture dokonano kluczowego rozróżnienia pomiędzy tym, co jest popularne teraz (w krótkim okresie), a tym, co jest na czasie (w długim okresie). W raporcie trendów skupiono się na długoterminowych trendach, czyli Trend Forces i Signals, które będą kształtować rok 2025