Marketing terytorialny w Polsce
O marketingu terytorialnym i płynących z niego korzyściach czytamy w artykule Andrzeja Okrasińskiego na łamach Gazety Prawnej w dziale Urząd i Obywatel. W celu przyciągnięcia inwestorów i turystów miasta oraz gminy inwestują w marketing terytorialny. Gdańsk, Kraków i Wrocław to polskie miasta, które wydają na ten cel najwięcej i konkurują z powodzeniem z innymi miastami Europy (Budapesztem, Bratysławą i Kijowem). Przed przygotowaniem planu marketingowego konieczna jest rzetelna analiza walorów i atrakcyjnych cech danego obszaru, które będą podkreślane podczas promocji.
Dla prowadzonych działań marketingowych dobrze jest również znaleźć sojuszników. Mogą to być organizacje biznesowe lub instytucje społeczne i kulturalne. Jednak dla pozyskania inwestorów nie wystarczą duże pieniądze wydane na spoty i ulotki reklamowe. Jak pisze autor artykułu: „Ważne jest zapewnienie potencjalnym inwestorom odpowiedniej infrastruktury”.
„Obszar gminy powinien być potraktowany jako produkt marketingowy i powinien być ukształtowany, by odpowiadał oczekiwaniom i potrzebom inwestycyjnym potencjalnych inwestorów” – radzi Valentino Piana, ekspert od rozwoju lokalnego i marketingu terytorialnego w UNIONCAMERE.