Czasem słońce, czasem deszcz – brandingowe podsumowanie 2022 roku

dodano: 
17.01.2023

Autor:

Krzysztof Koczorowsk, Studio Brandingowe KARAT-e
komentarzy: 
0

W ubiegłym roku nadal najsilniejszym trendem było namiętne upraszczanie znaków graficznych. Coraz więcej z nich wygląda jakby zostały odbite z jednej matrycy, różniąc się jedynie układanymi na niej literami. Na szczęście są wyjątki, które przywracają wiarę w to, że można zaprojektować coś świeżego i ciekawego bez inspirowania się konkurencją, wbrew panującej modzie. Przedstawiam Państwu trzy wybrane projekty (re)brandingowe, które w 2022 naprawdę „dały radę”, i trzy takie, które mogłyby nie powstać. 

NA TAK

Disney Channel – Miki i przyjaciele

Logo stacji Disney Channel zostało odświeżone po czterdziestu latach. To ruch zdecydowanie w dobrą stronę, bowiem nie samą Myszką Miki Disney stoi. Chociaż gryzoń ten przyniósł Waltowi Disneyowi największą popularność, to przecież nie można zapomnieć o całej ferajnie: Kaczorze Donaldzie, Królewnie Śnieżce, jelonku Bambi, Królu Lwie czy Alicji w Krainie Czarów. Logo stało się prostsze i zamiast uszu wspomnianej już myszy, pojawiła się kropka nawiązująca do rysunków komiksowych. Świetna sprawa!

 

Poprzednie logo

 

Nowe logo

Wawel – elegancko i ze smakiem

Producent słodyczy – krakowski Wawel odświeżył swoje logo. Do tej pory nieczytelne, z niezrozumiałym dla mnie sloganem „Czujesz się dobrze, czynisz dobrze”, bardziej pasującym chociażby do gabinetu medycyny alternatywnej, zyskało zupełnie nowy wydźwięk. Podoba mi się, że firma uprościła komunikację, ale jednocześnie zachowała swój charakter. Patrząc na opakowania słodyczy, od razu wiemy, z jaką firmą mamy do czynienia. Producent podkreśla przy okazji rok założenia – 1898. Jest się czym chwalić! Jest też korona, toć to przecież firma z Krakowa.

Czytaj więcej: Wawel z nowym logo

Poprzednie logo

Nowe logo

SKODA – szkoda, że dopiero teraz

Nowa identyfikacja producenta samochodów marki Skoda na dobre zrywa z czeskim rodowodem. Zamiast Š z charakterystycznym dla tego kraju diakrytykiem, pojawia się S z delikatnym wycięciem. Identyfikacja została utrzymana w zieleniach, co nawiązuje do odbywającej się na naszych oczach elektryfikacji motoryzacji. Co ciekawe, sygnet pojawi się tylko na elementach auta takich jak felgi czy kierownica, natomiast zarówno na klapie bagażnika, jak i masce pojawi się wyłącznie elegancki napis SKODA w nowym wydaniu.

Czytaj także: Skoda z nową identyfikacją wizualną

Poprzednie logo

Nowe logo

 

NA NIE

TOUS – miś poszedł w odstawkę

Temat biżuterii jest mi dość obcy, jednak markę TOUS kojarzyłem przede wszystkim z charakterystycznego, znajdującego się w logo misia. Misia już nie ma, teraz ma być nowocześniej. Logotyp stanowi napis TOUS napisany bezcharakterną czcionką. Taka moda – coraz więcej firm decyduje się na ten zabieg, do złudzenia upodabniając się do siebie. Patrząc na podobne identyfikacje, zastanawiam się, czy jeśli słowo znajdujące się w logo zastąpić można każdym innym, to czy firma może w ten sposób jakkolwiek się wyróżnić? Nowym celem korporacyjnym TOUS jest: „We craft a world of joy”. Bardzo trudno jest mi połączyć nowy wizerunek z przesłaniem firmy.

Poprzednie logo

Nowe logo

LANCIA – było źle, jest jeszcze gorzej

W ostatnich latach producenci aut wzięli się ochoczo za zmiany identyfikacji wizualnych. Dwa lata temu opisywałem udane odświeżenie logo BWM i zupełnie nietrafione Nissana, a rok temu pod lupę wziąłem markę KIA, która poszła po bandzie. W minionym roku do tego niechlubnego grona dołącza Lancia. Firma produkuje obecnie jeden model samochodu – Ypsilon (choć w planach na najbliższe lata są dwa nowe elektryki). W przedstawionym kilkanaście tygodni temu logo nazwa zapisana jest bezszeryfową czcionką, a towarzyszy jej bijący po oczach gradient.

Poprzednie logo

Nowe logo

 

NBCUniversal – cisza na planie, kamera, dedukcja

NBCUniversal Media to firma medialna działająca w branży rozrywkowej. Należy do holdingu Comcast. Firma wzięła swoją nazwę od jej dwóch najważniejszych części składowych: National Broadcasting Company (NBC) i studia filmowego Universal Pictures. Przede wszystkim znów mamy do czynienia z logotypem opartym o słowo, bez towarzyszącej mu grafiki. Przez ostatnie lata był to wielokolorowy paw wskazujący na różnorodność oferowanej rozrywki (znany z NBC czy CNBC). Zastosowanie drukowanych liter NBCU na początku wprowadza dezorientację. Potrzeba dłuższej chwili, aby poprawnie odczytać nazwę i dowiedzieć się, o jaką firmę chodzi. Można było zrobić to lepiej!

Poprzednie logo

Nowe logo

 

Krzysztof Koczorowski – prezes zarządu, dyrektor kreatywny – Studio Brandingowe KARAT-e

Od siedemnastu lat zajmuje się projektowaniem marek. Na swoim koncie ma ponad 150 nazw, które stworzył na potrzeby powstających firm, wprowadzanych na rynek produktów oraz usług. Opracował i wdrożył kilkadziesiąt strategii komunikacyjnych zarówno dla międzynarodowych korporacji, jak i firm rodzinnych. Absolwent programu MBA oraz studiów podyplomowych: innowacyjne zarządzanie marką, projektowanie usług, psychologia w biznesie. Członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Prowadzone przez niego Studio Brandingowe KARAT-e należy do Stowarzyszenia Agencji Public Relations.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin