czwartek, 5 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomości„Prowadzę, jestem trzeźwy”. Rusza akcja mająca budować odpowiedzialne postawy wśród kierujących

„Prowadzę, jestem trzeźwy”. Rusza akcja mająca budować odpowiedzialne postawy wśród kierujących

25 listopada 2024 roku wystartowała 25. edycja kampanii Fundacji Trzeźwości im. Krzysztofa Gmyrka promowana hasłem „Prowadzę, jestem trzeźwy”. Celem akcji jest budowanie odpowiedzialnych postaw wśród kierujących.

Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach wynika, że od stycznia do września 2024 roku nietrzeźwi kierowcy w województwie śląskim spowodowali aż 59 wypadków, w których zginęło 11 osób, a 61 zostało rannych. Łącznie zatrzymano ponad 9 tys. nietrzeźwych kierujących.

Anna Meres-Mikołajczyk, rzeczniczka Fundacji Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka, apeluje, że jako społeczeństwo musimy położyć kres tak niebezpiecznym i nieodpowiedzialnym zachowaniom oraz nauczyć się na nie reagować. Kampania „Prowadzę, jestem trzeźwy” ma być szansą na przemówienie do kierowców i zmianę przepisów, które pozwolą właściwym organom skuteczniej egzekwować prawo. „Jak pokazują badania, to nie wysokość, a nieuchronność kary oddziałuje na człowieka” – dodaje Meres-Mikołajczyk.

Tegoroczna odsłona akcji jest prowadzona na terenie województwa śląskiego i współfinansowana z budżetu Województwa Śląskiego w ramach Programu przeciwdziałania uzależnieniom w województwie śląskim na lata 2022-2030.

Do kampanii zaangażowano znane osoby, które mają za zadanie pomóc organizatorom nie tylko w zwiększeniu świadomości społecznej na temat zagrożeń, jakie niesie za sobą jazda w stanie nietrzeźwości, lecz także w dotarciu do większej liczby osób.

W akcji wzięły udział popularne osoby ze świata telewizji, kultury i motosportu, w tym m.in. aktorzy Michał Czernecki i Anna Guzik, kierowca rajdowy Kajetan Kajetanowicz, dziennikarz radiowy i lektor Jarosław Juszkiewicz oraz zawodowa kierowczyni i youtuberka Iwona Blecharczyk. Ambasadorzy obecnej odsłony kampanii apelują o rozsądek i odpowiedzialność za kierownicą. Statystyki pokazują bowiem, że problem jazdy pod wpływem alkoholu i innych środków wymaga zdecydowanych działań i rozgłosu.

„Uważam, że włączanie się rozpoznawalnych osób w kampanie społeczne, takie jak ta, to nasz obowiązek. Jeśli dzięki naszemu zaangażowaniu choć jedna osoba zastanowi się, czy wsiąść za kierownicę pod wpływem, i zrezygnuje z tego pomysłu, to warto to robić. Każdy kierujący powinien być świadomy zagrożenia, jakie powoduje jazda po alkoholu czy innych środkach” – mówi aktor Michał Czernecki.

Jak podkreślają organizatorzy, nie jest to jednak takie oczywiste, a wiele osób nadal bagatelizuje ten problem. Iwona Blecharczyk, zawodowa kierowczyni samochodów ciężarowych i youtuberka, zaznacza, że „prowadzenie pojazdów w stanie absolutnej trzeźwości powinno być wpisane w kodeks każdego kierowcy, nie tylko zawodowego”.

Akcję wspierają również inne znane osoby, takie jak aktorka Lidia Olszak, aktor Bartosz Waga, dziennikarka i prezenterka TVP Katarzyna Burzyńska-Sychowicz, kierowca wyścigowy i prezenter TVN Turbo Grzegorz Duda, prezenter TVN Turbo Przemek Szafrański, a także przedstawiciele świata motosportu i zawodnicy, ambasadorowie Pirelli Anna Gańczarek-Rał, Jurand Kuśmierczyk i Daniel Blin.

W ramach inicjatywy ambasadorzy wzięli udział w nagraniach, w których apelują do kierujących o odpowiedzialność.

Materiały zostały zrealizowane przez studio Szajnon. Zdjęcia wykonał Latający Kowal.

Organizatorami akcji są Województwo Śląskie, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego w Katowicach oraz Fundacja Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka. Partnerem akcji jest Pirelli, a partnerem merytorycznym Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach. Za koncepcję i realizację kampanii odpowiadają Fundacja Trzeźwość i Imago Public Relations. (ao)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj