25 listopada 2024 roku wystartowała 25. edycja kampanii Fundacji Trzeźwości im. Krzysztofa Gmyrka promowana hasłem „Prowadzę, jestem trzeźwy”. Celem akcji jest budowanie odpowiedzialnych postaw wśród kierujących.
Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach wynika, że od stycznia do września 2024 roku nietrzeźwi kierowcy w województwie śląskim spowodowali aż 59 wypadków, w których zginęło 11 osób, a 61 zostało rannych. Łącznie zatrzymano ponad 9 tys. nietrzeźwych kierujących.
Anna Meres-Mikołajczyk, rzeczniczka Fundacji Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka, apeluje, że jako społeczeństwo musimy położyć kres tak niebezpiecznym i nieodpowiedzialnym zachowaniom oraz nauczyć się na nie reagować. Kampania „Prowadzę, jestem trzeźwy” ma być szansą na przemówienie do kierowców i zmianę przepisów, które pozwolą właściwym organom skuteczniej egzekwować prawo. „Jak pokazują badania, to nie wysokość, a nieuchronność kary oddziałuje na człowieka” – dodaje Meres-Mikołajczyk.
Tegoroczna odsłona akcji jest prowadzona na terenie województwa śląskiego i współfinansowana z budżetu Województwa Śląskiego w ramach Programu przeciwdziałania uzależnieniom w województwie śląskim na lata 2022-2030.
Do kampanii zaangażowano znane osoby, które mają za zadanie pomóc organizatorom nie tylko w zwiększeniu świadomości społecznej na temat zagrożeń, jakie niesie za sobą jazda w stanie nietrzeźwości, lecz także w dotarciu do większej liczby osób.
W akcji wzięły udział popularne osoby ze świata telewizji, kultury i motosportu, w tym m.in. aktorzy Michał Czernecki i Anna Guzik, kierowca rajdowy Kajetan Kajetanowicz, dziennikarz radiowy i lektor Jarosław Juszkiewicz oraz zawodowa kierowczyni i youtuberka Iwona Blecharczyk. Ambasadorzy obecnej odsłony kampanii apelują o rozsądek i odpowiedzialność za kierownicą. Statystyki pokazują bowiem, że problem jazdy pod wpływem alkoholu i innych środków wymaga zdecydowanych działań i rozgłosu.
„Uważam, że włączanie się rozpoznawalnych osób w kampanie społeczne, takie jak ta, to nasz obowiązek. Jeśli dzięki naszemu zaangażowaniu choć jedna osoba zastanowi się, czy wsiąść za kierownicę pod wpływem, i zrezygnuje z tego pomysłu, to warto to robić. Każdy kierujący powinien być świadomy zagrożenia, jakie powoduje jazda po alkoholu czy innych środkach” – mówi aktor Michał Czernecki.
Jak podkreślają organizatorzy, nie jest to jednak takie oczywiste, a wiele osób nadal bagatelizuje ten problem. Iwona Blecharczyk, zawodowa kierowczyni samochodów ciężarowych i youtuberka, zaznacza, że „prowadzenie pojazdów w stanie absolutnej trzeźwości powinno być wpisane w kodeks każdego kierowcy, nie tylko zawodowego”.
Akcję wspierają również inne znane osoby, takie jak aktorka Lidia Olszak, aktor Bartosz Waga, dziennikarka i prezenterka TVP Katarzyna Burzyńska-Sychowicz, kierowca wyścigowy i prezenter TVN Turbo Grzegorz Duda, prezenter TVN Turbo Przemek Szafrański, a także przedstawiciele świata motosportu i zawodnicy, ambasadorowie Pirelli Anna Gańczarek-Rał, Jurand Kuśmierczyk i Daniel Blin.
W ramach inicjatywy ambasadorzy wzięli udział w nagraniach, w których apelują do kierujących o odpowiedzialność.
Materiały zostały zrealizowane przez studio Szajnon. Zdjęcia wykonał Latający Kowal.
Organizatorami akcji są Województwo Śląskie, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego w Katowicach oraz Fundacja Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka. Partnerem akcji jest Pirelli, a partnerem merytorycznym Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach. Za koncepcję i realizację kampanii odpowiadają Fundacja Trzeźwość i Imago Public Relations. (ao)