23 czerwca 2025 roku ruszyła ogólnopolska kampania „#TwojeŻycieTwojaKarta”, która dotyczy problemu społecznego – handlu ludźmi. Inicjatywa policji: Biura Komunikacji Społecznej KGP oraz Biura Kryminalnego KGP, oraz Fundacji La Strada, która na co dzień zajmuje się przeciwdziałaniem handlowi ludźmi i niewolnictwu, ma pomóc w podnoszeniu świadomości oraz uchronić młode osoby przed niebezpieczeństwem.
W ramach akcji edukacyjno-profilaktycznej przygotowano spot, w którym głównymi postaciami są młoda dziewczyna i wróżka przepowiadająca jej trzy scenariusze na przyszłość – dwa z nich są negatywne, a ostatni pozytywny.
Pierwsza wizja wróżki pokazuje dziewczynę, która zbyt szybko zaufała nowo poznanemu chłopakowi, a ten po kilku randkach szantażuje ją prywatnymi wstydliwymi filmikami i zmusza do prostytucji. Kolejny scenariusz ukazuje tę samą dziewczynę decydującą się na odważny krok w swoim życiu – pracę wakacyjną za granicą. Na miejscu okazuje się, że to praca przymusowa i niewolnictwo.
Trzeci scenariusz jest pozytywny i jest ostrzeżeniem dla bohaterki spotu – ma za zadanie skłonić ją do „podejmowania bezpiecznych decyzji” i nauczyć ją „dostrzegać sygnały ostrzegawcze”. Wróżka przestrzega ją przez czyhającym niebezpieczeństwem – „Masz ostatnią szansę. Tym razem wybierz mądrze”. W spocie występuje też policjant, który podobnie jak wróżka dba o los młodych osób, które czasem zbyt szybko ufają nieznajomym i przez to są narażone na niebezpieczne sytuacje. Funkcjonariusz policji kończy spot słowami: „Dokonuj świadomych i mądrych wyborów. Weryfikuj ogłoszenia, zwłaszcza te, które wydają się aż nazbyt atrakcyjne i nie daj się zmanipulować. Nie wahaj się prosić o pomoc”.
„Jeśli masz wątpliwości związane z wyjazdem, jeżeli obawiasz się o przyjaciółkę czy kolegę zadzwoń do nas” – zachęca Irena Dawid-Olczyk, prezeska Fundacji La Strada. „Możesz zapytać anonimowo, możesz poradzić się kogoś, kto zna wiele takich historii. Wyjazd ma być przygodą, drogą do lepszego jutra, a nie koszmarem. Nigdy nie mówimy „nie jedź”, tylko pokazujemy, które punkty wymagają więcej informacji, chwili na zastanowienie. A jeżeli coś pójdzie nie tak, zawsze można do nas zadzwonić i zorganizujemy pomoc” – zapewnia.
Poza spotem kampania obejmie także szerokie działania w mediach społecznościowych, np. quizy i relacje czy edukacyjne Reels z udziałem policjantów. Co więcej, informacje edukacyjno-profilaktyczne będą publikowane na stronie internetowej polskiej policji. Będą to m.in. materiały edukacyjno-informacyjne na temat tzw. red flags czy manipulacji emocjonalnej z praktycznymi radami od Policji czy numery alarmowe i kontakty do organizacji pomocowych.
Kampania potrwa do końca czerwca 2025 roku. Organizatorzy wybrali ten termin na realizację działań, ponieważ to właśnie w okresie wakacyjnym młodzi ludzie podejmują takie działania jak szukanie pracy sezonowej za granicą czy randkowanie z nowo poznaną osobą.
„Handel ludźmi to nie jest odległy problem z nagłówków gazet – to realne zagrożenie, które może dotknąć młodych ludzi nie tylko w naszym kraju. Te liczby nie są abstrakcją. Za każdą z nich stoi człowiek i dramat, który stał się jego udziałem. Młoda dziewczyna, student, obywatel innego kraju, który szukał w Polsce lepszej przyszłości” – mówi insp. Katarzyna Nowak, rzecznik prasowy Komendanta Głównego Policji. Z danych policja wynika, że w latach 2017-2024 w naszym kraju zidentyfikowało 295 domniemanych ofiar handlu ludźmi. Ofiary sprawców to zarówno obywatele Polski, jak i cudzoziemcy.
„Chcemy dotrzeć do wszystkich młodych ludzi w momencie, w którym podejmują ważne dla siebie decyzje. Ta kampania ma być ostrzeżeniem i pomocą. Hasło »#TwojeŻycieTwojaKarta« nie jest przypadkowe. W naszej akcji chcemy powiedzieć: »Warto marzyć, ale jeszcze bardziej warto się chronić. Twoje życie to nie gra. To Ty masz w ręku wszystkie karty. Zanim podejmiesz decyzję o pracy, wyjeździe, nowej znajomości – proszę, sprawdź, kto rozdaje karty«” – dodaje przedstawicielka policji.
Realizację kampanii w zakresie technicznym i produkcyjnym wsparły pro bono firmy Non Stop Film Service oraz Piramida Film. W produkcji spotu wzięli udział pracownicy policji oraz aktorzy-amatorzy: Monika Wsolak, Weronika Miezancew oraz Artur Adamczyk. (ds)