wtorek, 24 czerwca, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomości„Mamy głos. Usłysz go” – kampania na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną

„Mamy głos. Usłysz go” – kampania na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną

W maju 2025 roku stowarzyszenie „Tęcza” we współpracy z agencją Ancymony (*ancy) wystartowały z kampanią edukacyjną na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną. Celem inicjatywy realizowanej hasłem „Mamy głos. Usłysz go” jest zmiana w sposobie postrzegania osób z niepełnosprawnością oraz zwiększenie udziału tej grupy w życiu społecznym – szczególnie w kontekście nadchodzących wyborów.

Jak zwracają uwagę inicjatorzy, osoby z niepełnosprawnością intelektualną często nie są traktowane jako pełnoprawni członkowie społeczeństwa. Nie dostrzega się, że tak jak wszyscy mają oni prawo do swoich poglądów, wypowiadania się, decydowania o swoim otoczeniu czy też głosowania w wyborach. Celem kampanii jest włączenie tej grupy do debaty publicznej. Podejmowane działania mają służyć temu, by rzeczywiście usłyszeć ich głos, dowiedzieć się, co myślą i co mają do powiedzenia. Stąd pomysł, by linię kreatywną oprzeć na motywie plakatów wyborczych, na których jednak znalazły się twarze nie kandydatów na urząd Prezydenta RP, ale właśnie osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Cały przekaz wzmacnia hasło „Mamy głos. Usłysz go”, które osadza kampanię w aktualnym obecnie wyborczym klimacie, a jednocześnie stanowi apel o uwagę, szacunek i uwzględnienie tej grupy w dialogu i życiu społecznym. Ponadto organizatorzy sporo miejsca poświęcają temu, by zwracać się do osób z niepełnosprawnością intelektualną prostym i zrozumiałym językiem. „Po prostu je zauważać i traktować na równi z resztą społeczeństwa” – podkreślają.

W ramach kampanii powstał spot oraz została zrealizowana sesja zdjęciowa. Materiały te stanowią podstawę do komunikacji zaplanowanej w digitalu.

Ważnym elementem projektu było włączenie osób niepełnosprawnością intelektualną w cały proces tworzenia kampanii. Uczestniczyły one w wymyślaniu scenariusza spotu, formułowaniu postulatów, a także wspierały autorów w tworzeniu materiału zrozumiałego dla każdego. „W tej kampanii oddaliśmy głos naszym beneficjentom nie tylko symbolicznie, lecz także praktycznie” – wyjaśnia Agata Krzyżek-Gola, menedżerka stowarzyszenia i pomysłodawczyni projektu.

„Zależało nam na kreacji współtworzonej przez osoby pełnosprawne i z niepełnosprawnościami, która podkreśla sprawczość, zaangażowanie i autentyczność tych drugich. To przekaz, w którym osoby z niepełnosprawnością mówią własnym głosem – zgodnie z hasłem kampanii” – dodaje Regina Mynarska, ekspertka ds. dostępności i współpracowniczka stowarzyszenia.

Kampania została sfinansowana ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030. (kn)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj