.

Znaleźliśmy polskie pomysły na biznes w internecie

dodano: 
15.09.2011

Rodzaj:

case'y agencji

Firma:

Imago PR

Tytuł:
Znaleźliśmy polskie pomysły na biznes w internecie

Autor:
Imago PR dla seedcamp

Sytuacja wyjściowa:
Od czasu, gdy Internet stał się potężnym medium oraz pożytecznym narzędziem młodzi przedsiębiorcy zyskali nowe miejsce do zamienienia ich nowatorskich pomysłów w dochodowe biznesy.

Jednym z największych problemów w uruchamianiu startupów (inaczej nowych projektów internetowych) jest brak koniecznych do rozwoju środków. Kluczem do ich znalezienia jest zaangażowanie inwestorów venture capital czy aniołów biznesu. Wydatnie pomaga w tym prezentowanie swoich projektów na oficjalnych lub nieoficjalnych spotkaniach tzw. barcampach.

W Europie najważniejszym z nich jest organizowany od 2007 roku Seedcamp Week w Londynie. W 2008 roku do finałowej dwudziestki najbardziej interesujących projektów zakwalifikowano polskie Adtaily.com i Szuku.pl. W 2009 roku organizatorzy zdecydowali się poprzedzić londyński Seedcamp Week lokalnymi edycjami (tzw. Mini Seedcamp) w siedmiu miastach europejskich – w Tel Awiwie, Paryżu, Warszawie, Londynie, Helsingborgu, Ljubljanie i Berlinie.

Mini Seedcamp w Warszawie, zaplanowany na 18 marca 2009, skierowany był do twórców z Europy Środkowo-Wschodniej – Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Ukrainy, Litwy, Łotwy, Białorusi, Estonii, Rumunii. Do finału zakwalifikowano 20 zespołów, które podczas prezentacji i sesji mentorskich (z udziałem najważniejszych przedstawicieli branży IT oraz inwestorów) przedstawili swoje projekty.

Cele działań:
Celem nadrzędnym projektu była pomoc młodym startupom w poszukiwaniu inwestorów jak i w doradzeniu jak rozwinąć projekt, by stał on się atrakcyjnym i dochodowym biznesem.

Celem komunikacyjnym było wypromowanie idei Seedcampu w Polsce oraz poinformowanie jak największej liczby startupów o warszawskim Mini Seedcampie.

Grupy docelowe:
- bloggerzy

- media (głównie specjalistyczne portale internetowe, w dalszej kolejności prasa, radio i telewizja)

- młodzi przedsiębiorcy i twórcy projektów internetowych

Strategia komunikacyjna:
Główną osią strategii działań dotyczących warszawskiego Mini Seedcampu były kontakty i współpraca z bloggerami zajmującymi się tematyką startupów, Internetu, nowych mediów. To właśnie ich blogi najczęściej czytają twórcy nowych serwisów i aplikacji internetowych. Bloggerzy piszą ich językiem, są osobami wiarygodnymi oraz szanowanymi w branży IT.

Ze względu na ograniczenia czasowe i finansowe działania komunikacyjne opierały się, prócz wspomnianego kontaktu z blogerami, na media relations oraz ePR.  Dodatkowo informacje o imprezie wysłane zostały do polskich i zagranicznych uczelni (w pierwszej kolejności o profilu ekonomicznym i informatycznym).

Realizacja projektu:

- Blogi i blogerzy
Przed rozpoczęciem działań media relations stworzono bazę blogów zajmujących się tematyką Internetu i nowych mediów, z wyróżnieniem kluczowych dla akcji blogerów. Nawiązano z nimi kontakt i wysyłano specjalnie przygotowane informacje prasowe, które trafiały do nich dzień wcześniej niż do tradycyjnych mediów. Dzięki temu blogerzy mieli poczucie indywidualnego kontaktu, profesjonalnej współpracy i wyróżnienia w postaci najbardziej aktualnych informacji. Zaproszono ich także do uczestnictwa w samej imprezie. Informacje o warszawskim Mini Seedcampie wysłano także do wybranych blogerów z innych państw Europy Środkowo-Wschodniej.

- Media relations
Między 11 lutego 2009, a 19 marca 2009 przygotowano i wysłano pięć informacji prasowej dotyczących Mini Seedcampu w Warszawie. Wśród nich znalazły się:
•    informacja o samym wydarzeniu,
•    poradnik „Jak zaprezentować startup?” (przygotowany wspólnie z polskimi finalistami Seedcamp Week z Adtaily.com),
•    przypomnienie o ostatnich 24 godzinach do zgłoszenia swojego projektu wraz z prezentacją zwycięzców Mini Seedcampu z Paryża,
•    informacja o zakwalifikowanych do finału projektach oraz o mentorach, którzy pojawią się w Warszawie
•    podsumowanie wydarzenia i informacja o zwycięzcach

- Goldenline
O Mini Seedcampie informowano także za pomocą serwisu Goldenline.pl. Wątki dotyczące imprezy powstały na forach odpowiednich grup. W serwisie utworzono także specjalną mini-stronę spotkania.

- działania podczas Mini Seedcampu
W trakcie trwania imprezy konsultanci Imago PR aranżowali rozmowy z wybranymi mentorami oraz zespołami. Dziennikarze i bloggerzy otrzymali również komplet materiałów prasowych dotyczących Seedcampu.

Efekty działań:
Do Mini Seedcampu w Warszawie zgłosiła się porównywalna liczba zespołów co na znacznie większym rynku francuskim.  Do finału wybrano 20 z nich. Reshma Sohoni, CEO Seedcampu stwierdziła, że jakość zgłoszeń stała na bardzo wysokim poziomie.
Działania komunikacyjne dały rezultat w postaci 110 publikacji internetowych. 22 publikacje o imprezie pojawiły się na blogach, a wielu ich twórców było obecnych w Warszawie. Wśród nich był także jeden z najbardziej rozpoznawalnych blogerów w Polsce – Maciek Budzich (Mediafun), który przygotował półgodziną relację video z imprezy. W mediach drukowanych pojawiły się cztery artykuły dotyczące inicjatywy.
Dzięki uczestnictwu w Mini Seedcampie twórcy startupów nie tylko zainteresowali polskich i zagranicznych inwestorów, ale zdobyli także nieocenione doświadczenie i wysłuchali porad specjalistów branży IT, co, jak wskazały same zespoły, było największą korzyścią.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin