Jak bronić się przed produktami podobnymi?, Stowarzyszenie ProMarka
Autor recenzji:
Publikacja Biblioteki Stowarzyszenia ProMarka, pt. „Jak bronić się przed produktami podobnymi?” przedstawia praktyczną stronę walki z incydentem imitowania produktów. W książce znajdujemy odpowiedź na pytanie dlaczego należy walczyć z tym problemem oraz opis firm, które zmierzyły się nieuczciwymi producentami. Wydawnictwo jest adresowane do wytwórców produktów markowych, działów PR i marketingu oraz wszystkich osób, które mają lub mogą mieć do czynienia z problemem produktów podobnych (ang. "Look-alikes").
Znana, ceniona i chętnie kupowana marka jest nie tylko atrakcyjna dla konsumentów. Przyciąga również uwagę innych firm, które mogą chcieć ją naśladować lub bez jakichkolwiek nakładów na promocję wykorzystać jej reputację. Odkąd tylko istnieją oryginały, istnieją także ich mniej lub bardziej wierne kopie. Produkty podobne mogą znajdować się w każdym niemalże segmencie rynku. Skopiowane może zostać wszystko, co tylko ma rozpoznawalne wzornictwo – od masowo dostępnych na rynku produktów szybko zbywalnych do dóbr luksusowych.
Badania ankietowe, stale prowadzone przez stowarzyszenie AIM dotyczące produktów podobnych pokazują, że właściciel marki podejmujący działania mające na celu ochronę przysługujących mu praw, w większości przypadków odnosi sukces.
Z poradnika można wyciągnąć wniosek, że łatwiej jest zapobiegać niż leczyć. Książka przekonuje do szybkich i zdecydowanych reakcji na zachodzące, niekorzystne dla producentów markowych produktów wydarzenia. Namawia do wszczynania postępowania sądowego dopiero w drugiej kolejności, po wyczerpaniu innych możliwości. Pokazuje, jak pozytywne może się okazać sięgnięcie po inne mechanizmy rozstrzygania sporów, takie jak chociażby mediacja. Nie jest to poradnik przedstawiający gotowe sposoby zachowania, ale zebrane w nim przez ekspertów przykłady dowodzą jednego: podjęcie interwencji umożliwia uzyskanie pozytywnych wyników. Idąc za słowami autorów opracowania: „Im mniej działań podejmujesz, tym bardziej problem się rozrasta. Chroń kapitał związany z marką”.
„Jak bronić się przed produktami podobnymi?”
Opracowanie na podstawie publikacji AIM: Dealing with unfair Look-alikes, Opracowanie wersji polskiej: Aleksander Krzyżowski, Dorota Szczerbicka – ProMarka, przy współpracy z Kancelarią Radców Prawnych P.Stopczyk & R. Mikulski, Wydawnictwo: Biblioteka Marki – Stowarzyszenie ProMarka.
Aby dowiedzieć się więcej o publikacji, proszę odwiedzić stronę Stowarzyszenia ProMarka www.marka.pl.
Wydawnictwo:
Stowarzyszenie ProMarka