Public relations - czy to się sprawdzi?, Ewa Hope

dodano: 
29.09.2005

Autor recenzji:

Maria Matusiewicz
komentarzy: 
0

Mimo, iż w 2004 roku (kiedy książka została wydana) publikacji PR-owych na rynku były już dziesiątki, dr Ewa Hope postanowiła napisać następną. Dzięki temu rynek publikacji branżowych został wzbogacony o bardzo oryginalną, zrozumiałą i lekką publikację. Już okładka mówi nam, że treść – choć rzetelna – podana będzie w przyjaznej, humorystycznej formie.


Książka podzielona jest na cztery części – pierwsza opisuje istotę public relations, w nowy sposób. Tym, którzy wciąż mylą PR z reklamą lub PR z dziennikarstwem, różnice zostaną przedstawione w sposób działający na wyobraźnię. Część ta definiuje również zadania specjalisty public relations, podkreśla rolę wizerunku i wagę reputacji. Wszystko podane jest z przymrużeniem oka.


Druga opowiada krótko o początkach PR, uświadamia siłę informacji i istotę jej posiadania. Autorka zwraca uwagę na istniejący problem w Polsce związany z tą dziedziną - próbując obalić tezę, że na PR znają się wszyscy (jak na medycynie) podaje przesłanki uznania public relations za naukę.


W części trzeciej E. Hope szczegółowo opisuje media relations, a więc właściwie istotę public relations. Różnice w postrzeganiu informacji przez PR-owca i przez dziennikarza pozwalają zrozumieć różnicę między zakresem pracy obu zawodów. Autorka dzięki przykładom uświadamia czytelnikowi, że sztuka rzemiosła specjalisty PR wymaga ogromnego wyczucia.


Ostatnia część poświęcona jest etyce w public relations. Kulejące wciąż pojmowanie istoty public relations jest ironicznie zobrazowane przez uwypuklenie praktyk powszechnych w społeczeństwie. Tak jak całość w życiowy, przyziemny, jasny i przejrzysty sposób opowiada na czym tak naprawdę polega public relations i praca PR-owca, tak „Suplement” stanowi 15 stronicowe kompendium wiedzy o PR, ściągawkę. Całość przeznaczona jest dla osób rozpoczynających pracę w branży public relations, lub tych, które zagubiły się gdzieś między marketingiem a dziennikarstwem, suplement – dla studentów. Ilustracje Zbigniewa Jujki, które komentują omawiane zagadnienia, są wyrazem uważnej obserwacji świata przez karykaturzystę i stanowią refleksję, nieraz gorzką, na temat roli wizerunku i siły mediów.


Niektórym czytelnikom forma i język mogą wydawać się zbyt niepoważne i irytujące, jednak wiedza autorki jest tak duża, że obrazowe, nie zawsze poważne przykłady pozwalają nawet lepiej wczuć się w pracę PR-owca oraz zrozumieć istotę PR.

Maria Matusiewicz
majaguara@yahoo.com
 

„PR – czy to się sprawdzi?” Ewy Hope jest częścią serii wydawniczej Scientific Publishing Group, Biblioteka Public Relations. Pozostałe tytuły to „Public Relations a kształtowanie wizerunku menedżera” K. Bakalarskiego oraz „Public Relations instytucji użyteczności publicznej” pod red. E. Hope. „Czwarta publikacja – „Public relations w kierunku doskonalenia wizerunku” pod red. T. Solińskiego i D. Tworzydło - jest trakcie przygotowania do wydania.
Menedżerom-niespecjalistom PR, polecamy „Public Relations a kształtowanie wizerunku menedżera”. To wyjątkowa, esencjonalna publikacja, łącząca w sobie, oprócz PR, takie dziedziny nauki jak: politologia, filozofia, zarządzanie, psychologia i etykieta biznesu.
Ostatnia, najobszerniejsza publikacja serii - „Public Relations instytucji użyteczności publicznej” - to zbiór kilkunastu artykułów różnych autorów, specjalizujących się w branży o której piszą. Szkoły, samorządy, uczelnie i inne instytucje z pewnością potrzebują innych narzędzi i instrumentów aniżeli tradycyjne PR przedsiębiorstw.

Wydawnictwo:

Scientific Publishing Group

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin