Public relations od podstaw, P. Henslow

dodano: 
08.03.2006

Autor recenzji:

Maria Matusiewicz
komentarzy: 
1

Ta mała, lekka, niedroga książeczka, która trafiła w moje ręce, o niepozornym tytule „PR od podstaw” okazała się być ścieżką jaką Philip Henslowe prowadzi czytelnika krok po kroku przez kampanię PR. Publikacja ta, to wartościowe omówienie głównych zagadnień jakie to przedsięwzięcie angażuje. Dobrą wizytówką dla publikacji jest osoba redaktora wydania w postaci Anne Gregory.

Książka napisana jest zupełnie inaczej aniżeli większość podręczników, szczególnie tych o podobnym tytule. Ma bardzo przyjazną, lekką i przejrzystą formułę. Podstawy, o których pisze Henslowe to fundamenty rozpoczęcia działalności PR zgodnie z bardzo nowoczesnym podejściem, kierowane do praktyków, nie do teoretyków. Zaczyna więc od komunikacji (w życiu codziennym, miejscu pracy, organizacji). Następnie szczegółowo omawia działalność firmy konsultingowej (z zakresu public relations), wskazując zarówno przymioty, jak i wady jej usług.

Wydawnictwo zadbało o to, by przybliżyć książkę napisaną przez Amerykanina polskiemu czytelnikowi i zamieściło wiele uwag, adresów i linków, czyniących wykorzystanie treści bliższemu rzeczywistości. Kolejne zagadnienie poruszane przez Philip’a Henslow’a to etyka i prawo (zostawiane przez większość autorów zazwyczaj na koniec...), w których autor pisze o prawach autorskich i dobrych obyczajach. Ten rozdział również przygotowany jest dla polskiego czytelnika i skorygowany o wiadomości z polskiego Dziennika Ustaw.

Następne części traktują o współpracy z dostawcami (tu autor skupia się raczej na zagadnieniach ekonomicznych) i z wydawcami własnych materiałów, a nawet współpracy z drukarnią.
P. Henslowe wszystkie poruszane problemy omawia króciutko, jednak nie odbywa się to kosztem zawartości merytorycznej.

Do codziennego i przyziemnego warsztatu pr-owca autor przechodzi w następnych rozdziałach, w których opisuje współpracę z fotografami i projektantami (wraz z niezbędnymi ilustracjami). Tworzenie filmów wideo, jako jeden z narzędzi PR, Henslowe analizuje przez pryzmat pomysłu, kosztów, scenariusza, samego filmowania, a nawet etapów postprodukcyjnych. Przez wszystkie fazy jesteśmy prowadzeni przez Henslow’a niemalże „za rękę”, jednak są to zagadnienia o których początkujący PR-owiec nie musi mieć pojęcia, jeśli dotąd nie miał z nimi do czynienia. Nie zabrakło oczywiście wskazówek jak zorganizować imprezę, stoisko na targach, wystawę oraz konferencje (szalenie szczegółowo).

W końcu przejrzyście, krótko i zwięźle wytłuszczone zostały elementy i cechy sponsoringu. Tu jednak wzbudził się we mnie pewien dysonans – otóż autor podchodzi do filantropii jako elementu sponsoringu... co (na szczęście) niekoniecznie odnosi się do rzeczywistości.
Sztandarowe elementy każdej publikacji omawiającej podstawy PR (kryzys, media relations) są omawiane wyjątkowo trzeźwo i bez przysłowiowego „lania wody”.

Aneksy to: Kodeks Etyki PSPR i niezbędna część „Prawo w odniesieniu do public relations” oraz wzór umowy z klientem, elementy prawa pracy, szczegółowy plan zorganizowania wystawy (lista zadań) i program imprezy i konferencji. Do załączników załączone również plan przyjęcia wizyty władz, układ pisemnego raportu, porządek zebrania i dwa wzory dokumentów. „Public relations od podstaw” to książka dla wszystkich praktyków, szczególnie początkujących. Jest przejrzysta i nowoczesna, zawiera, zdaje się, wszystko co powinna, więc w praktyce okaże się zapewne wyjątkowo pomocna. Polecam.

majaguara@yahoo.com

Wydawnictwo:

OnePress

komentarzy:
1

Komentarze

(1)
Dodaj komentarz
15.08.2006
22:02:00
Anna
(15.08.2006 22:02:00)
Przeczytałam książkę. Ciekawa, choć nie wychodzi poza ogólne "prawdy" PR. Napisana łatwym językiem, bardzo jasno opisuje podstawy PR. Właściwie tylko podstawy. Brakuje przeglądu ciekawych przykładów.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin