Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Mark Leary

dodano: 
25.05.2005

Autor recenzji:

Maria Matusiewicz
komentarzy: 
0

„Motywy autoprezentacyjne przenikają niemal każdy aspekt naszego życia interpersonalnego.” Każdy zwraca uwagę na to, jak postrzega i ocenia go otoczenie. Książka „Wywieranie wrażenia na innych” wydana przez GWP w serii psychologii społecznej, choć pisana niekoniecznie z myślą o PR-owcach, jest bardzo PR-owa. Opowiada ona o tym, jak zapewnia autor we wstępie, „jak zmienia się zachowanie człowieka, kiedy zaczyna on myśleć o wrażeniu wywieranym na innych.” Skąd my to znamy… Publikacja jest więc, w pewnym sensie, o kreowaniu własnego public relations.

M. Leary omawia następujące tematy: taktyki, motywy, kontekst społeczny, odbiorcy, wizerunek społeczny, problemy autoprezentacyjne. Dwa pierwsze rozdziały pozwalają zrozumieć jej istotę oraz strategie stosowane przez ludzi w celu wywierania pożądanego wrażenia. Rozdział trzeci i czwarty mówi o motywach autoprezentacji. Największa cześć książki poświęcona jest analizie czynników, jakie wpływają na kreację wizerunku, wywieranie wrażenia. Dowiemy się, kiedy zależą one od indywidualnych predyspozycji, a kiedy od kontekstu społecznego.

Mimo, iż pisana z myślą o jednostce i kierowana do psychologów, dużą część tez i wniosków zawartych w publikacji można z powodzeniem zastosować w public relations, bowiem autoprezentacja to manipulowanie wrażeniem. W momencie, kiedy zdamy sobie sprawę, że „tak nas piszą, jak nas widzą”, pragniemy zakomunikować otoczeniu, że jesteśmy tacy, a nie inni. Po sytuacji kryzyzysowej zaś, będziemy chcieli zaprzeczyć określonemu wizerunkowi. Wszystko to jest możliwe. Mark Leary opisując taktyki, funkcje, przyczyny i skutki autoprezentacji, mówi o nich w kontekście psychologii społecznej i socjologii. Autor przytacza interesujący i pouczający case o Hilary Clinton, który po zeszłorocznych wyborach w USA z pewnością można by odnieść także do Teresy Heinz.

Wizerunek publiczny to warunek sprawnej i udanej komunikacji i takich też interakcji społecznych. Podczas pracy nad kreowaniem własnego wizerunku należy pamiętać o konsekwencji i dopasowaniu go do nas. Szczególnie ciekawy jest rozdział dotyczący wizerunku publicznego – poruszone są w nim takie problemy jak tłumaczenie się, deklarowanie niewinności, przepraszanie. Książka ta jednak to nie poradnik, ale precyzyjna analiza technik, motywów i kontekstów prezentacji samego siebie we wszelkich możliwych aspektach. To profesjonalna, naukowa publikacja, ale bardzo przystępna.

Mimo, iż klarownie podzielona jest na podrozdziały poruszające poszczególne kwestie, trudno jest wybrać temat, który nas interesuje, bowiem „Wywieranie wrażenia na innych” to bardzo wciągająca publikacja. Wnioskiem z książki jest teza, że zaniedbanie sztuki autoprezentacji, może ciągnąć za sobą dalekoidące, niekorzystne konsekwencje. Polecam…każdemu.

Wydawnictwo:

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin